• Suszone owoce

    Suszone owoce w codziennej diecie

    Suszone owoce to produkt uwielbiany przez wszystkich. Zajadają się nimi zarówno dzieci, jak i dorośli. Znaleźć je można w batonach, płatkach śniadaniowych oraz jogurtach. Mają one również swoje miejsce w zdrowej i zbilansowanej diecie. Jako że są to owoce, cechuje je duża wartość składników odżywczych, takich jak witaminy i minerały. Niestety jednak występuje w nich równie dużo cukrów prostych, a same w sobie są one również dosyć kaloryczne.

    Wartości odżywcze suszonych owoców

    Suszone owoce to grupa niezwykle różnorodna, dlatego nie jest możliwe ogólne podanie ich wartości odżywczych. Jednak istnieje kilka wyróżniających je, zbliżonych cech, takich jak stosunkowo duża zawartość błonnika, niska zawartość tłuszczów, duża zawartość witamin z grupy B oraz niestety bardzo wysoka zawartość cukrów prostych. Ich kaloryczność waga się w granicach 300-350 kcal na 100 g produktu. Nie jest to zatem ilość przytłaczająca, ale zważywszy na to, że mało kto jest w stanie skończyć na tych kilku daktylach – może stanowić przykrą pułapkę, szczególnie podczas diety odchudzającej.

    Rodzynki. Ich kaloryczność to wspomniane wcześniej około 300 kcal na 100 g produktu. Posiadają one szczególnie wyróżniającą cechę – bardzo dużą zawartość potasu (prawie 800 mg na 100 g). Sprawia to, że rodzynki mogą korzystnie wpływać na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. Te małe smakołyki wpływają również pozytywnie na stan uzębienia. Posiadają specyficzne związki, które zapobiegają rozwojowi próchnicy.

    Daktyle. To jedne z bardziej lubianych suszonych owoców. Niestety to również te z nich, które zawierają najwięcej cukrów. Również one zawierają sporo potasu, bo aż 600 mg na 100 g produktu. Zawierają również prawie 9 g błonnika na 100 g. Jest to wartość porównywalna do płatków owsianych. Dzięki temu wpływają stymulująco na perystaltykę układu pokarmowego i zapobiegają zaparciom.

    Śliwki suszone. Te owoce należą do jednych z najzdrowszych z całej grupy. Nie dość, że ich kaloryczność znacznie wyłamuje się spośród sąsiadów – wynosi zaledwie 250 kcal na 100 g produktu, ale również ilość węglowodanów jest tutaj nieco mniejsza (64 g na 100 g – jest to jednak nadal ilość znacząca). Wysoka zawartość potasu (700 mg) oraz duża ilość błonnika (7 g) sprawiają, że ich regularne spożywanie wpływa korzystnie na stan układu krwionośnego i pokarmowego. Śliwki suszone znane są między innymi ze swoich właściwości zapobiegania zaparciom. Mogą stanowić również źródło beta-karotenu, czyli substratu przekształcanego w organizmie w witaminę A.

    Jedzenie zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com
  • Suszone owoce

    Suszone owoce – bakalie inne niż wszystkie

    Zaglądasz do szafki i sięgasz po kolejną paczkę smażonych czipsów? Masz tendencję do wrzucania niezdrowych przekąsek do swojego zakupowego koszyka? Zamiast tego wybierz suszone bakalie, które zastąpią wszystko to, co tak naprawdę nie było do życia potrzebne. Upiecz wyjątkowe ciasto, dodaj sobie szybkiego zastrzyku energii po wykańczającym treningu i zapomnij o wieczornej pokusie. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się dlaczego suszone owoce to bakalie, które pomimo słodkiego smaku, mogą wnieść wiele korzystnego do naszego życia.

    Suszone owoce – dlaczego warto ich spróbować?

    Suszone owoce to jedyne i niepowtarzalne w swoim rodzaju bakalie (https://www.bee.pl/9239-suszone-owoce). Ich skład nie jest oparty na tłuszczach, a raczej na cukrach takich jak sorbitol czy fruktoza. Mocnym atutem tych produktów jest to, że posiadają one szereg właściwości prozdrowotnych i wartościowych dla naszego organizmu substancji – witamin, minerałów, antyoksydantów. Ponieważ zawierają błonnik, ich indeks glikemiczny jest na odpowiednim dla człowieka poziomie. Warto przypomnieć, że są one pozbawione wody, dlatego koncentracja składników odżywczych jest znacznie wyższa niż w przypadku surowych owoców.

    Kiedy warto się w nie zaopatrzyć? Zawsze, chyba że cierpimy na choroby związane z metabolizmem takie jak cukrzyca typu 2. Szczególnie użyteczne są w kontekście osób ćwiczących. Charakterystyczne zmęczenie po drenującym treningu można z łatwością zwalczyć sięgając po garść suszonych owoców, które szybko ustabilizują poziom cukru we krwi. Jako przekąska sprawdzają się jako zastępstwo dla batonów z cukrem czy cukierków.

    Ekologiczne suszone owoce bez cukru i siarki – gdzie je kupić?

    Suszone owoce bez cukru i siarki to dla typowych sklepowych półek rzadkość. Niestety większość producentów decyduje się na konserwację produktów, aby mogły one tam spędzić długie tygodnie, a nawet miesiące. Najpopularniejszy dwutlenek siarki (E220) przyczynia się do obniżenia stężenia witamin, działając bakteriobójczo, a u niektórych osób powodując gazy. Dodatkiem, którego powinniśmy się wystrzegać jest dodatkowy cukier np. w postaci sacharozy – informacja ta zazwyczaj uwzględniona jest na opakowaniu. Rzadziej trafiają się rafinowane oleje – rzepakowy, słonecznikowy lub palmowy.

    Które owoce suszone są pozbawione wspomnianych dodatków? Najrzadziej sztucznie doprawiane są daktyle bez pestek, nasiona żurawiny, suszone śliwki i warzywa – sprawdzające się jako przyprawa. Kontrowersje wzbudzają morele suszone, przez co duża liczba z nas rezygnuje z ich zakupu. Rozwiązanie jest proste – kupujmy suszone morele brązowe, których skład jest w stu procentach wolny od niepożądanych substancji.

    Jedzenie zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com
  • Suszone owoce

    Suszone owoce – poznaj ich właściwości oraz rodzaje

    Właściwości zdrowotne owoców suszonych

    Suszone owoce (https://www.bee.pl/9239-suszone-owoce) są dla nas dostępne w sklepach w zasadzie przez cały rok. Są naprawdę pyszne, sycące, słodkie oraz dają nam naprawdę wiele dobrego. Tak naprawdę owoce suszone były już znane dobrych tysiące lat temu. Dzięki suszeniu zrozumieliśmy, że możemy się owocami cieszyć przez cały rok. Suszone owoce są bardzo kaloryczne. Jednak z uwagi na ich słodki smak na pewno nie zjemy ich zbyt dużo.

    Suszone owoce nam dodają wiele energii. Zawierają najcenniejsze oraz najważniejsze wartości odżywcze dla naszego zdrowia. Prawie nie mają tłuszczu, za to są przepełnione błonnikiem, który jest zbawienny dla układu trawienia.

    Regularne jeszcze owoców suszonych przyczynić się może do poprawy stanu zdrowia oraz także do niepowstawania wielu bardzo groźnych chorób. Jednak należy pamiętać, że wyborem najlepszym są naturalne owoce, a więc BIO, w których na pewno nie znajdziemy siarczanu sodu.

    Różnego rodzaju owoce suszone

    Bardzo popularne są śliwki suszone. Są one polecane weganom czy też wegetarianom. Są wypełnione fosforem oraz żelazem. Oprócz tego mają o wiele więcej witaminy A, niż owoce śliwki świeże. Jeśli mamy problem z osteoporozą, to jedzmy kilka suszonych śliwek dziennie. Poprawi to stan naszych kości. Śliwki suszone mają siedem razy więcej błonniku niż śliwki świeże. Są one zbawienne również dla zaparć.

    Suszone daktyle również są popularne. Jest to z kolei świetny wybór dla sportowców. Gdy zjemy je przed treningiem, to dodadzą nam energii. Z kolei po treningu uzupełniają glikogoen. Są one wyborem doskonałym dla kobiet będących w ciąży, ponieważ dostarczają naprawdę duże ilości foliowego kwasu. Mówi się, że jedzenie jednego daktyla suszonego dziennie utrzyma w dobrej kondycji wzrok do końca naszego życia.

    Wśród nas jest wielu zwolenników suszonych moreli. Regulują one ciśnienie krwi. Zawierają naprawdę sporo potasu. Polecane są one osobom, które się zmagają z tak zwaną nadkwasotą organizmu. Zawierają wiele witaminy C, A, B i PP. Nie możemy zapominać także o wapnie, fosforze oraz żelazie.

    Każdy z nas zna pewnie smak suszonych fig. Są to z kolei owoce zbawienne dla pokarmowego układu, a do tego sercowo-naczyniowego czy też nerwowego. Spośród wszystkich owoców suszonych to właśnie figi mają w sobie najwięcej wapnia. Oznacza to, że będą do tego najodpowiedniejsze, aby móc poprawić stan naszych zębów oraz kości. Osoby starsze czy też małe dzieci powinni spożywać regularnie suszone figi. Te owoce zawierają dużo błonnika.

    Jedzenie zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com